Συνέντευξη Τύπου βουλευτών Θεσσαλίας ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ για το σχέδιο «ΑΘΗΝΑ»

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ (15.03.2013)
Συνέντευξη Τύπου βουλευτών Θεσσαλίας ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ για το Σχέδιο Αθηνά

«Το Σχέδιο “Αθηνά” και η εναλλακτική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ» ήταν το κεντρικό θέμα της συνέντευξης τύπου που παραχώρησαν οι βουλευτές Θεσσαλίας του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ Παναγιώτα Δριτσέλη (Τρικάλων), Ηρώ Διώτη-Δημήτρης Γελαλής (Λάρισας), Νίκος Μιχαλάκης (Καρδίτσας) και Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος (Μαγνησίας).

??????????

Ακολουθούν οι συνόψεις των τοποθετήσεών τους:

Παναγιώτα Δριτσέλη

Ο ΣΥΡΙΖΑ – ΕΚΜ, με μεθοδική δουλειά εντός και εκτός Βουλής αποκάλυψε όλες τις κρυφές στοχεύσεις αυτού του σχεδίου οι οποίες δεν είναι άλλες από το ξεπούλημα και την ιδιωτικοποίηση των ΑΕΙ. Συγκεκριμένα, αποκαλύφθηκε ότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με απευθείας ανάθεση διέθεσε σε ιδιωτική εταιρία, στην οποία ανήκουν μεταξύ άλλων τα ΙΕΚ ΑΚΜΗ και το Mediterranean College, 137.000 ευρώ για την κατάρτιση του σχεδίου Αθηνά. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το Υπουργείο Παιδείας αρνείται να μας δώσει όλες τις επίσημες μελέτες που οδήγησαν στο σχέδιο «Αθηνά».

Ακόμη είναι χαρακτηριστικό ότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και η τρόικα δεν υπολογίζουν ούτε τις υποχρεώσεις από τους μνημονιακούς νόμους που οι ίδιοι επέβαλλαν. Συγκεκριμένα, καμία συγχώνευση ή κατάργηση δεν είναι επισήμως αιτιολογημένη με δημόσιο έγγραφο, όπως επιβάλλεται, καμία συγχώνευση δεν συνοδεύεται από προηγούμενη εξωτερική αξιολόγηση όπως προβλέπεται και η ανεξάρτητη αρχή, η οποία υποτίθεται ότι γνωμοδοτεί και καθορίζει τα επιστημονικά κριτήρια των συγχωνεύσεων δεν έχει συσταθεί ακόμα σε σώμα.

Ηρώ Διώτη

Η κυβέρνηση αυτή, για την επίθεση σε κάθε κοινωνική τάξη, σε κάθε δικαίωμα, χρησιμοποιεί διάφορους τίτλους: Ξένιος Ζευς για την επίθεση στους μετανάστες, Θέτις για την επίθεση στους τοξικοεξαρτημένους, Αθηνά για την επίθεση στη μόρφωση.

Οι κυβερνώντες σχεδίαζαν και σχεδιάζουν Σχολές και Τμήματα που δε θα κάνουν τίποτα περισσότερο από το να παράγουν αυριανούς εργαζόμενους με ελάχιστα εφόδια, χωρίς λόγο, αδύναμους να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους. Δηλαδή τους εργαζομένους που κάθε εργοδότης στην εποχή του ακραίου νεοφιλελεύθερου καπιταλισμού όχι απλά θα ήθελε στην επιχείρησή του, αλλά θα λάτρευε.

Η περίπτωση του ΤΕΙ Λάρισας είναι ενδεικτική της φιλοσοφίας που διέπει το Σχέδιο Αθηνά: κατατμήσεις και συγχωνεύσεις Τμημάτων και επιστημονικών αντικειμένων, με ψευδολογιστικά κριτήρια, με γνώμονα την εξυπηρέτηση ημετέρων και τη διατήρηση πελατειακών λογικών και σχέσεων. Φυσικά, για την εκπόνησή του δεν προηγήθηκε κανένας διάλογος με την εδώ ακαδημαϊκή κοινότητα, με τους φοιτητές που είναι αυτοί –μαζί με τους γονείς τους- που θα σηκώσουν το βάρος μίας ακόμη μετακίνησης. Δηλαδή όλος ο σχεδιασμός και η επικείμενη υλοποίηση του Αθηνά έγιναν αντιδημοκρατικά, στη λογική που από την πρώτη στιγμή χαρακτηρίζει την κυβέρνηση, αυτή του «αποφασίζομεν και διατάσσομεν», και μάλιστα άνευ κανενός συγκροτημένου σχεδίου.

Επίσης, στα χείλη αυτής της κυβέρνησης η λέξη “ανάπτυξη” καταλήγει να παίρνει αρνητικό πρόσημο, αφού συνοδεύεται από ξεπούλημα δημόσιας περιουσίας και μισθούς πείνας. Ανάπτυξη, για μία κοινωνία είναι οι άνθρωποί της. Με τις δυνατότητές τους, ανθρώπους με κρίση, με όραμα και παιδεία να εξυπηρετεί τις τοπικές ανάγκες της κοινωνίας και όχι της αγοράς.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, ο ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ ζητά την εδώ και τώρα απόσυρση του Σχεδίου Αθηνά.

Δημήτρης Γελαλής

Η κυβέρνηση προτείνει ένα σχέδιο που δεν τηρεί τα στοιχειώδη επιστημονικά, ακαδημαϊκά και αναπτυξιακά κριτήρια που ο ίδιος ο πανεπιστημιακός Υπουργός είχε προαναγγείλει, κάνοντας συνεχόμενες ανακατατάξεις, με βάση τις μικροπολιτικές, πελατειακές μεθοδεύσεις που παραπλανούν τις τοπικές κοινωνίες.

Στόχος της κυβέρνησης είναι η ιδιωτικοποίηση της περιουσίας και της υποδομής των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας με βάση της επιταγές της τρόικας, των ιδιωτών των κολεγίων και των παρόχων της ιδιωτικής μεταλυκιακής εκπαίδευσης.

Η περιουσία των ΑΕΙ βρίσκεται στο στόχαστρο της κυβέρνησης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το τμήμα Τεχνολογίας Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών του ΤΕΙ Λάρισας, μια περίπτωση, η οποία ήταν αντίθετη με όλα τα κριτήρια με τα οποία προτείνει τις συγχωνεύσεις το ίδιο το Υπουργείο.

Το εν λόγω τμήμα διαθέτει έξι εργαστηριακές αίθουσες με ολοκαίνουριο εξοπλισμό που μόλις παραλήφθηκαν και νέο κτηριακό σύμπλεγμα γραφείων, αιθουσών, εργαστηρίων, το οποίο παραδίδεται σε χρήση άμεσα και η ολοκλήρωσή του κόστισε πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ. Μετά από τις γενικευμένες αντιδράσεις, το Υπουργείο Παιδείας «αντάλλαξε» την ακύρωση της συγχώνευσης του τμήματος αυτού με την κατάργηση τριών άλλων τμημάτων του ΤΕΙ Λάρισας, χωρίς να διευκρινίζει τίποτα σε σχέση με τους φοιτητές και τις εγκαταστάσεις. Τα τμήματα Ηλεκτρολογίας και Μηχανολογίας που καταργούνται σε αντίποινα καθώς και το Τμήμα Ζωικής Παραγωγής που υποβαθμίζεται σε «κατεύθυνση» για να κλείσει αργότερα έχουν εξίσου βαριές εγκαταστάσεις και υποδομές με το τμήμα πληροφορικής που τελικά δεν μεταφέρεται.

Το σχέδιο «Αθηνά» σπεύδει να αδειάσει τις εγκαταστάσεις του ΤΕΙ Λάρισας για «κτηματομεσιτικούς» λόγους και όχι με ακαδημαϊκά κριτήρια, για να μπορέσει το ΤΕΙ να «αξιοποιήσει» τις εγκαταστάσεις, με βάση την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου που επιτρέπει σε κάθε ανώτατο ίδρυμα να ιδρύει νέα προγράμματα σπουδών με κερδοσκοπική στόχευση και για την πιθανή μεταβίβαση των κτιρίων και των οικοπέδων στο ΤΑΙΠΕΔ.

Επιβάλλεται στο πλαίσιο αυτό, η άμεση ακύρωση του και η ριζοσπαστική ανασυγκρότηση της δημόσιας εκπαίδευσης. Η περιουσία των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων αποτελεί δημόσιο αγαθό και δεν πωλείται, ούτε χρησιμοποιείται εις βάρος των κοινωνικών αναγκών, με γνώμονα το κέρδος.

Νίκος Μιχαλάκης

Μια από τις άγνωστες παραμέτρους του Σχεδίου Αθηνά είναι η μείωση κατά 25% του αριθμού των εισακτέων στα εναπομείναντα, εκπαιδευτικά ιδρύματα, ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας. Ωστόσο το υπουργείο Παιδείας, φροντίζει να χαλκεύσει τα ίδια τα στοιχεία του παρουσιάζοντας μικρότερο αριθμό εισακτέων για την περσινή σχολική χρονιά, ώστε να μη γίνει αντιληπτή από την κοινωνία η μείωση που επιφέρει το «Αθηνά». Το κάνει αυτό για να αμβλύνει τις κοινωνικές αντιδράσεις, όταν θα διαπιστωθεί ότι χιλιάδες νέα παιδιά αποκλείονται με το σχέδιο αυτό από το δικαίωμα στη μόρφωση και την εκπαίδευση, ενώ παράλληλα ανοίγεται ο δρόμος για μεγάλα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια να καλύψουν το κενό κατάρτισης των νέων παιδιών, έναντι υψηλών διδάκτρων. Η Παιδεία γίνεται έτσι υπόθεση για λίγους, ενώ οι πολλοί μετατρέπονται σε φθηνό ανεκπαίδευτο, υποαπασχολούμενο και υπαμειβόμενο εργατικό δυναμικό.

Επιπλέον η επικείμενη μείωση του αριθμού εισακτέων συνεπάγεται μείωση του επιστημονικού δυναμικού της χώρας που μπορεί να αποτελέσει έναν από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης της, τον βασικό μοχλό με τον οποίο θα βγούμε από την κρίση και θα υλοποιήσουμε την παραγωγική ανασυγκρότησή της. Χρειαζόμαστε νέους επιστήμονες με εξειδίκευση σε αντικείμενα προκειμένου να μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στις ανάγκες των καιρών. Η δυνατότητα ανάπτυξης των κοινωνιών μειώνεται, όταν δεν έχουν την επιστημονική γνώση για να την καταφέρουν.

Προφανώς όλες οι μεθοδευμένες κινήσεις καταβαράθρωσης της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας , στις οποίες εντάσσεται και το σχέδιο «Αθηνά», εκτός από την εξυπηρέτηση του μεγάλου ιδιωτικού κεφαλαίου αποσκοπούν και στο να στερήσουν από τη χώρα τη δυνατότητα αυτή. Δεν θα τους το επιτρέψουμε. Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ μαζί με όλες τις κοινωνικές και παραγωγικές δυνάμεις, τους φοιτητές και το καθηγητικό προσωπικό θα παλέψει προκειμένου αυτό το Σχέδιο να μείνει μόνο Σχέδιο.

Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος

Όπως βιαστικά, πρόχειρα και κυρίως εκβιαστικά, από μεριάς της τρόικα προκειμένου να εκταμιευτούν οι δόσεις, καταθέτονταν σχέδια και νόμοι για διάφορα σοβαρότατα για την κοινωνία ζητήματα όπως το φορολογικό, έτσι βιαστικά και εκβιαστικά κατατίθεται και το σχέδιο Αθηνά. Ένα σχέδιο το οποίο δεν έχει καμία λογική με βάση τα λεγόμενα των επιτελών του αρμόδιου Υπουργείου εκτός και αν ο στόχος του είναι η υποβάθμιση, η διάλυση και σε τελική ανάλυση το ξεπούλημα μαζί με όλα τα υπόλοιπα αγαθά και αυτό της Δημόσιας Παιδείας.

Το ΤΕΙ της Λάρισας είναι ένα από τα μεγάλα θύματα του «εξορθολογισμού» και της «σοφίας» της Αθηνάς:

  • Σύμφωνα με τις διακηρύξεις του υπουργείου θα συγχωνεύονταν όμορα και συναφή τμήματα. Τι επιστημονική και επαγγελματική συνάφεια έχει το τμήμα δομικών έργων με αυτό της τοπογραφίας και αποκατάστασης κτιρίων; Πόσο συγγενή είναι τα τμήματα τουριστικών επιχειρήσεων με αυτά της διοίκησης και διαχείρισης έργων;
  • Πώς μπορεί να επιχειρηματολογηθεί με επιστημονικά κριτήρια το γεγονός ότι στις αρχικές προθέσεις ήταν η κατάργηση του Τμήματος Πληροφορικής η οποία αντικαταστάθηκε με την κατάργηση των ηλεκτρολόγων, των μηχανολόγων και την υποβάθμισης της Ζωικής Παραγωγής;
  • Με βάση ποια ορθολογικά πάντα κριτήρια καταργείται ένα τμήμα το οποίο δεν πρόλαβε καν να βγάλει αποφοίτους, όπως το τμήμα δομικών έργων στο παράρτημα των Τρικάλων;

Η τρικομματική κυβέρνηση των μνημονίων έρχεται αυτή την περίοδο σε ρήξη με την εκπαιδευτική κοινότητα για το σχέδιο Αθηνά και κυρίως με τους φοιτητές και τους σπουδαστές. Προσπαθεί να τους εμφανίσει σαν άλλη μια συντεχνία η οποία αρνείται στις «ορθολογικές αλλαγές» που προωθούν οι υπάλληλοι της τρόικα.

Κι όμως δεν είναι συντεχνία αυτοί οι νέοι άνθρωποι. Είναι άτομα που σπουδάζουν γιατί θέλουν να μορφωθούν και θέλουν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη γνώση και τη μόρφωση στη μελλοντική τους δουλειά. Και μάλιστα θέλουν αυτή η δουλεία και μαζί το μέλλον τους να είναι στον τόπο τους, στη χώρα, σε μια διαφορετική Ελλάδα και όχι σε κάποια άλλη χώρα που τους στέλνει μετανάστες η πολιτική της συγκυβέρνησης Σαμαρά κατ’ εντολή της τρόικα.

Advertisements